Viering 30-jarig jubileum

De Historische Kring vierde op zaterdag 27 oktober 2018 haar 30-jarig jubileum in het Sociaal Cultureel Centrum (SCC). Daar was een mooi overzicht te zien van de hoogtepunten van 30-jaar Historische Kring, perfect samengesteld door Karien Veerman en Corry Schoordijk, met technische assistentie van Herman Schilder en Franck van Zijl. Zo kon men doorlopend films en foto’s bekijken van allerlei bijzondere gebeurtenissen. Ook de werkruimte van de Kring met fotoarchief, bibliotheek en vitrines met waardevolle schenkingen stond open voor de bezoekers.

In het begin van de middag onthulde wethouder Rosalie van Rijn het 1e bord van de: ‘Vroeger en Nu’ wandeling. Op dit bord staat de voormalige ophaalbrug over de Reevaart afgebeeld.

Uiteindelijk komen er 33 borden met foto’s van hoe de plek waar ze staan er vroeger uit zag. De borden bevatten ook een QR-code waarmee de wandelaar zowel te lezen als gesproken achtergrond  informatie kan opvragen.

In de loop van de middag was de aandacht gericht op de inzendingen voor de fotowedstrijd. De deelnemers moesten een foto inleveren van hun favoriete plekje in Nederhorst den Berg.

Van de 53 foto’s vielen er een aantal af omdat ze niet voldeden aan de eisen. De jury bestaande uit Tom Baetsen, Joop Hennis en Ton Keizer, heeft uit de resterende foto’s, drie winnaars gekozen.

1e prijs-Richard Kroon: Willibrordkerk met zicht op toren R.K. Kerk; 2e prijs Leen Houtop: Restauratie molen Ankeveensepad; 3e prijs–Anne Fortuin: Aalscholver–silhouet met R.K. Kerk

Na een korte inleiding en een woord van dank aan de inzenders van de foto’s en voor de jury, door de voorzitter, werden de prijzen uitgereikt door wethouder Rosalie van Rijn.

Daarna praatte de bezoekers nog enige tijd, onder het genot van een hapje en drankje, geanimeerd na. Terugkijkend op deze dag blijkt hoe belangrijk het is om de geschiedenis van ons dorp levend te houden. Vooral dankzij de inzet van een grote groep enthousiaste leden, kunnen we met veel genoegen terugzien op een sfeervolle viering van het 30-jarig jubileum van de Historische Kring.

De foto’s zijn gemaakt door Ton Keizer