SONY DSC

Stijlvolle presentatie Levensboek: “Doot ende Begraven”

Op zaterdag 17 december 2016 werd voor een volle Willibrordkerk het Levensboek gepresenteerd. Het boek bevat beschrijvingen van 209 overledenen die in de periode van 1834 tot 1968 zijn begraven op het gesloten deel van het kerkhof op de heuvel van de Willibrordkerk.

Veel genodigden, waaronder wethouder Sandra van Rijkom en de familie van de initiatiefnemer Jan Baar, hadden gevolg gegeven aan de uitnodiging en meerdere leden waren ook present. De gasten werden bij binnenkomst onthaald op muziek van Fred Pot op cello en pianist Henk Bokkinga.

Na een woord van welkom ging interim-voorzitter Ton Kuijs in op de totstandkoming van het boek. De inspanningen van de werkgroep hebben geleid tot een fraai vormgegeven boek, dat moet worden gezien als een nieuw hoofdstuk in de geschiedschrijving van Nederhorst den Berg. De voorzitter dankte de medewerkers, met een voor ieder persoonlijk woord, en de sponsors: Protestantse gemeente Nederhorst den Berg, Rabobank, Prins Bernard Cultuur Fonds en Dunnebier Print. Omdat hij zo belangrijk is geweest voor de Historische Kring, heeft het bestuur en de leden van de werkgroep besloten het levensboek als een eerbetoon en ter nagedachtenis op te dragen aan Jan Baar. Vervolgens mocht Ben, de oudste telg van de familie Baar, het eerste exemplaar in ontvangst nemen van de ere-voorzitter van de Historische Kring, Jaap Jansen. Na een prachtig muzikaal intermezzo was het woord aan dominee Evert Jan van Katwijk voor een rede. De ca. 175 bezoekers konden na afloop in de Bergplaats, onder het genot van een hapje en een drankje, het Levensboek bekijken en bespreken. Gezien de overweldigende opkomst, gehoord de speeches en de sfeervolle muzikale omlijsting, kunnen we terugkijken op een stijlvolle bijeenkomst.

De foto’s zijn gemaakt door Jan Leijenhorst