Liniedijk bij Abcoude

8 april 2022 – Lezing over de (water) linies, verleden én heden, vrede en strijd

Nederhorst den Berg ligt middenin het gebied van de Waterlinie(s). Oude Hollandse Waterlinie, Nieuwe Hollandse Waterlinie maar ook nog de Stelling van Amsterdam.  Sinds juli 2021 zijn de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam een gezamenlijk Unesco Wereld Erfgoed. Dan heb je een soort “Michelinster voor Erfgoed”.  Als je daar woont dan wil je vast graag wat meer weten over zo’n enorm monument. Maarten Bootsma komt er op vrijdagavond 8 april over vertellen.

Zijn verhaal gaat over (water)linies, verleden én heden, vrede en strijd, de mensen, anekdotes en soms wat dieper ingaand op de specifieke forten. Dit jaar wordt ook het Rampjaar (1672) herdacht, het is inmiddels 350 jaar geleden, de Oude Hollandse Waterlinie is in die periode voor het eerst breed toegepast. Hier en daar zal die periode ook “geraakt” worden in de lezing.

Bootsma is zoals hij zelf zegt: een beetje geschiedenisgek én behept met een fortenvirus, maar heeft ook oog voor het grotere geheel. Bij Natuurmonumenten is hij gids in het Vechtplassengebied op zowel de forten in de Nieuwe Hollandse Waterlinie als in de Stelling van Amsterdam.

Kortom een lezing die zeker de moeite van een bezoek waard is. De lezing wordt gehouden in de Bergplaats en begint om 20.00 uur. De toegang is gratis!.