• Home
  • Nieuws
  • Lezing: Vervoer in vroegere tijden 3 november 2017

Lezing: Vervoer in vroegere tijden 3 november 2017

Succesvolle presentatie: Vervoer in vroeger tijden

 HKNenVREELANDlogo

De rivier de Vecht zorgt er voor dat de geschiedenis van de dorpen Nieuwersluis, Loenen, Vreeland, Nigtevecht en Nederhorst den Berg voor een deel best valt te combineren. Zodoende kwam de Historische Kring op het idee een door Maarten Bootsma en Willem Mooij in Loenen al vertoonde fotolezing over vervoer in vroeger tijden aan te vullen met beelden uit haar archief. De heren gingen daar in mee en zochten samen met Teus van de Kemp naar toepasselijke foto’s uit de duizenden die inmiddels gedigitaliseerd en wel op de website staan. Maarten Bootsma zou het woord gaan voeren.

Op 3 november zagen rond de vijftig mensen met veel plezier het resultaat van die zoektocht.

Het fotoverhaal begon met een kaart van onze streek, gevolgd door een opname van een kindje dat in een kinderwagentje lag. Een gedateerd model van het soort waar volgens mij het gros van de aanwezigen ook in heeft gelegen. In verhouding tot dat wagentje spande de vrachtwagen met aanhanger van Krijn Kroon wel de kroon. De hele zaal reageerde verbaasd op de lengte van het torenhoog met veilingkisten beladen voertuig. We vroegen ons af hoe hij hiermee bij de veiling van Hilversum heeft kunnen komen, want brede goede wegen waren in die tijd dun gezaaid, om van de bochten maar niet te spreken.

In de loop van de avond trok een heel scala aan middelen van vervoer aan onze ogen voorbij. Naast de hondenkar, die in Loenen langer is gebruikt dan wettelijk was toegestaan, kwam ook Baron van Lijnden in beeld, trots poserend bij een vehikel dat enorm lawaai gemaakt moet hebben. Hij had ook vergunning om er mee langs de Vecht te mogen rijden. Die arme laatste Loenense trekhond moet zich rot geschrokken zijn als hij het beest met wel twintig kilometer per uur voorbijschoot. De boten van de verdrongen beurtschippers Van Emmerik en Tober waren in het verleden gelukkig ook gefotografeerd.

De vele Bergse blekers schaften zo gauw het kon auto’s aan om zelf voor het vervoer van de was te kunnen zorgen. Bij de opening van de Spiegelweg stonden hun chauffeurs ongeduldig te wachten tot de Commissaris van de Koningin het lint had doorgeknipt. De lijnbus van de NBM (Nederlandse Buurtspoorweg Maatschappij) mocht echter als eerste die afsnijding van de Hinderdam in gebruik nemen.
Tuinder Klaas Kostelijk was een van de eerste Horstermeerders die zijn groente met de auto naar de veiling in Hilversum bracht. Het kostte hem minder uren, want voor die tijd voer hij net als de meeste tuinders eerst met de vlet naar de Oude Machine. Daar droeg iedereen dan de groentekisten over de dijk naar een in de Ankeveensepolder klaarliggende vlet, een heel gesleep. Bovendien duurde de tocht naar de veiling over het water (in onze ogen) een eeuwigheid.

Loenen aan de Vecht had de pech dat er al eeuwen een “snelweg” door het dorp voerde, de idyllische Rijksstraatweg. Een ondernemer die in de bocht bij de Brugstraat zijn gedoetje dreef hekelde in het begin volmondig de vooruitgang. Om de haverklap reed er een gemotoriseerde vervanger, van de voorheen in grote getale gebruikte echte paardenkracht, zijn voorgevel in de puinpoeier. Hij maakte dan van de nood een deugd door zijn dichtgetimmerde winkelpui te verhuren aan zakenmensen die reclame wilden maken.

Er passeerden gedurende de hele avond allerlei vormen van vervoer die je bij weigering met een klap van de hamer weer aan de praat kon krijgen, behalve natuurlijk de kinderwagen! Die wordt nog altijd met liefde geduwd, tegenwoordig zelfs door vaders. De heren presentatoren smeerden net als wij na afloop even de keel, misschien wel om te vieren dat al dat gemors met olie tot het verleden behoorde.

Gerard Baar