Lezing: Vervoer in vroegere tijden 3 november 2017

Succesvolle presentatie: Vervoer in vroeger tijden

 HKNenVREELANDlogo

De rivier de Vecht zorgt er voor dat de geschiedenis van de dorpen Nieuwersluis, Loenen, Vreeland, Nigtevecht en Nederhorst den Berg voor een deel best valt te combineren. Zodoende kwam de Historische Kring op het idee een door Maarten Bootsma en Willem Mooij in Loenen al vertoonde fotolezing over vervoer in vroeger tijden aan te vullen met beelden uit haar archief. De heren gingen daar in mee en zochten samen met Teus van de Kemp naar toepasselijke foto’s uit de duizenden die inmiddels gedigitaliseerd en wel op de website staan. Maarten Bootsma zou het woord gaan voeren.

Op 3 november zagen rond de vijftig mensen met veel plezier het resultaat van die zoektocht.

Lees meer

Terugblik Open Monumentendag 2017

Open Monumentendag, ondanks minder mooi weer toch geslaagd

Iedereen die aan de organisatie van die dag had meegewerkt hield zijn hart vast, want het weer van de vrijdag die er aan voorafging leek op zijn zachtst gezegd nergens op. Gelukkig was het op de ochtend van de grote dag droog, maar wel wat fris. We namen onze intrek in de Muziektent, waarop na de uitstalling van wat de Kring zoal heeft, het carillon om 9.00 uur een vrolijk liedje begon te spelen. Dat gaf de burger moed.

Lees meer

Scholenproject 2017-De Reevaart

Jonkheer Ridder Godard van Reede was heel even terug                                Gerard Baar

Scholenproject 00 Reevaart Godart van ReedeHij stond in vol ornaat te wachten voor het fraaie toegangshek dat de oprijlaan naar zijn kasteel afsluit voor ongenode bezoekers. Dit keer stond het uitnodigend open om de kinderen van groep 7 en 8 van de Kremer- en de Warinschool door te laten. Na een korte toespraak schreed hij, gevolgd door wat uit de pas lopende scholiertjes, in de richting van de hoofdingang. Net voor de prachtige roodbloeiende rozenperken boog hij af naar de achter het koetshuis gelegen studio.
Godard was op initiatief van twee zich ‘de oude meesters’ noemende gepensioneerde onderwijzers even uit zijn tijd teruggeroepen. Hoe Cees Stalenhoef en Herman van der Molen hem zover gekregen hadden, verklapten ze mij niet. De genodigden kregen bij de deur allemaal een hand van de bedenker van de Reevaart. Hij zag in 1629 vanuit zijn kasteeltoren in zijn vuistje lachend toe, hoe een fiks aantal met de schop uitgeruste mannen zijn droom verwezenlijkten. Zijn vaart sneed een grote bocht van de Vecht af en verkortte zodoende de ‘Keulsevaart’. Zo luidde in de volksmond de naam voor de scheepvaartroute van Amsterdam naar Keulen. Die Reevaart speelde meer dan 250 jaar een rol van betekenis, om precies te zijn tot de opening van het Merwedekanaal in 1892. In de jaren vijftig van de vorige eeuw ontwikkelden zich plannen om de steeds meer in verval rakende vaart in het kader van de ontwikkeling van Nederhorst den Berg te gaan dempen. In 1969 spoten een paar dikke buizen grote hoeveelheden zand uit de Spiegelplas in de schepping van Godard van Reede. De schep had zijn tijd gehad..

Lees meer